20 czerwca 2020

CUKRZYCA | FAKTY I MITY O CUKRZYCY

Pewnie wielokrotnie w swoim życiu słyszałeś, że nie powinno się jeść tyle słodyczy, bo dostanie się cukrzycy. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się czy faktycznie to prawda? Czy naprawdę cukier jest głównym powodem zachorowania na cukrzycę? Warto przeanalizować fakty i mity na ten temat, by wiedzieć co jest prawdą, a co zwykłą legendą. Zapraszamy do lektury.

MITY

Na cukrzycę można zachorować od zbyt dużej ilości zjedzonych słodyczy

Uwaga! Jedzenie słodyczy samo w sobie nie powoduje cukrzycy! Cukrzyca typu II indukowana może być przez zaburzenia przemiany glukozy, ale też przez insulinooporność. Natomiast te nieprawidłowości wynikają z nadwagi i złej diety bogatej w cukry proste. Należy pamiętać, że osoba jedząca słodycze może nie być chora na cukrzycę, a osoba, która ich nie spożywa może zachorować.

 

Cukrzyca diagnozowana jest już po jednorazowym badaniu poziomu cukru we krwi

Aby rozpoznać cukrzycę, potrzebne jest dwukrotne wykonanie badań poziomu cukru we krwi na czczo. Jeśli nasza glukoza na czczo wynosi ≥ 126 mg/dl (7,0 mmol/l), to faktycznie stwierdzana jest wtedy cukrzyca. Natomiast jeśli poziom naszego cukru wynosi 100-125 mg/dl (5,6-6,9 mmol/l), zalecane jest wykonanie doustnego testu tolerancji glukozy. Jedynym przypadkiem, kiedy cukrzyca diagnozowana jest po jednorazowym badaniu krwi, jest oznaczenie glukozy ≥ 200mg/dl (11,1 mmol/l), gdy badanie to wykonywane jest o dowolnej porze dnia, niezależnie od pory spożytego ostatniego posiłku (glikemia przygodna).

 

Cukrzycę można rozpoznać na podstawie oznaczeń glikemii glukometrem

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, nie należy do celów diagnostycznych stosować oznaczeń glikemii wykonywanych przy pomocy glukometrów.

 

Rozwojowi cukrzycy nie można zapobiec

Naukowcy od dawna głowią się jak zapobiec cukrzycy typu I, niestety nadal nie znaleziono sposobu jak temu zapobiec. Natomiast jeśli chodzi o cukrzycę typu II, to liczne badania potwierdzają, że zdrowa dieta pozbawiona produktów przetworzonych i aktywność fizyczna, są idealnym połączeniem zapobiegającym zapoczątkowaniu tej chorobie cywilizacyjnej.

 

Cukrzycę powoduje otyłość

Nie oznacza to, że każda osoba z nadwagą skazana jest na cukrzycę, choroba ta może być również zdiagnozowana u osób szczupłych. Nie jest też bezpośrednio związana ze spożywaniem w nadmiarze cukru. Warto wziąć jednak pod uwagę, że fakt ten prowadzi często do przybierania na wadzę, a wraz z kolejnymi kilogramami, zwiększa się ryzyko wystąpienia choroby.

 

 Zastosowanie leczenia farmakologicznego zwalnia z potrzeby zmiany stylu życia

Wdrożenie zbilansowanej diety oraz aktywność fizyczna mają istotne znaczenie w poprawie ogólnego stanu zdrowia, a także prewencji i leczeniu przewlekłych powikłań cukrzycy. Chorzy na cukrzycę typu 1, bez otyłości i nadwagi, powinni unikać spożywania cukrów prostych, łatwo przyswajalnych. Natomiast u pacjentów z cukrzycą typu 2, niezbędne jest utrzymanie optymalnej kontroli metabolicznej, zmniejszenie masy ciała oraz utrzymanie pożądanej wagi. Wysiłek fizyczny wypływa natomiast korzystnie na kontrolę glikemii oraz wrażliwość na insulinę, a także profil lipidowy. Sprzyja także redukcji kilogramów i wpływa pozytywnie na nastrój. Dlatego obok farmakologii, niezbędne jest pojawienie się zdrowego stylu życia oraz odpowiednich nawyków żywieniowych.

 

Chory na cukrzycę może jeść owoce bez żadnych ograniczeń

Owoce zawierają cukier prosty tzw. fruktozę, która może doprowadzać do gwałtownych skoków glukozy we krwi, dlatego warto skonsultować się z dietetykiem, aby ustalić bezpieczną ilość owoców do spożycia w ciągu dnia.

 


FAKTY

Cukrzyca może być groźna dla zdrowia

Należy pamiętać, że jest to choroba śmiertelna. Wiąże się z nią wiele powikłań, jak choroba wieńcowa, stopa cukrzycowa, uszkodzenie nerek czy siatkówki oka. Gwałtowne skoki glukozy we krwi mogą doprowadzić do śpiączki cukrzycowej, a nawet śmierci.

 

Stres podwyższa poziom glukozy

W momencie wystąpienia stresu uwalniane są hormony takie jak: adrenalina czy kortyzol, które odpowiedzialne są również za podniesienie poziomu cukru we krwi.

 

Problemy ze wzrokiem, są jednym z objawów cukrzycy

Jak wcześniej zostało wspomniane, jednym z powikłań cukrzycy jest uszkodzenie siatkówki oka, przez to nasze widzenie może być nieostre, powinien być to dla nas sygnał, aby sprawdzić poziom glukozy we krwi.

 

Diabetycy mogą uprawiać sport

Aktywność fizyczna jest odpowiedzialna za utratę tkanki tłuszczowej, pomaga utrzymać prawidłowy poziom glikemii, a więc może zapobiec pojawieniu się cukrzycy typu 2. Niejednego diabetyka znajdziemy wśród mistrzów olimpijskich.

 

Jednym z pierwszych objawów cukrzycy u mężczyzn jest zaburzenie erekcji

Długotrwale utrzymujące się wysokie stężenie glukozy we krwi, może doprowadzić do uszkodzenia układu nerwowego, co może spowodować zaburzenia erekcji.

Mam nadzieję, że pomogłam Ci odróżnić fakty od mitów i że nigdy więcej nie będziesz mieć dylematów w trakcie czytania nowinek w internecie. Pamiętaj, czy chorujesz na cukrzycę czy nie, to dobrze zbilansowana zdrowa dieta i aktywność fizyczna, są niezbędne do utrzymania dobrego zdrowia. Jeżeli nie jesteś czegoś pewien warto dopytać o to lekarza czy dietetyka, czerp zawsze wiedzę ze sprawdzonego źródła. Bo czy warto niepotrzebnie martwić się nieprawdziwymi nowinkami?

 

DIETETYK JustFit | Oliwia Nieć


6 czerwca 2020

CUKRZYCA | WSZYSTKO, CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ

Na naszym blogu znajdziecie już serię wpisów na temat insulinooporności. Dowiedzieliście, się co to tak naprawdę jest, kto jest najbardziej narażony, jakie są objawy i najważniejsze zalecenia w insulinooporności. W jednym z wpisów możecie przeczytać, że insulinooporność jest jedną z bezpośrednich przyczyn powstawania cukrzycy. Zatem, jak to jest z tą cukrzycą? W tym artykule znajdziecie wszystkie najważniejsze wiadomości odnośnie cukrzycy, abyście mogli uświadomić sobie, jak ważne jest niedopuszczenie do rozwoju cukrzycy typu 2. Mamy nadzieję, że ten wpis rozwieje wszelkie Wasze wątpliwości.

Na naszym blogu znajdziecie już serię wpisów na temat insulinooporności. TUTAJ dowiedzieliście się, czym jest insulinooporności, TUTAJ pisaliśmy o tym, jakie są objawy insulinooporności, a TUTAJ przedstawiliśmy najważniejsze zalecenia w insulinooporności. Zatem,  jak to jest z są cukrzycą? W tym artykule znajdziecie wszystkie najważniejsze wiadomości odnośnie cukrzycy, abyście mogli uświadomić sobie, jak ważne jest niedopuszczenie do rozwoju cukrzycy typu 2. Mamy nadzieję, że ten wpis rozwieje wszelkie Wasze wątpliwości.

Cukrzyca należy do grupy chorób metabolicznych charakteryzujących się hiperglikemią wynikającą z defektu wydzielania i (lub) działania insuliny. Co to oznacza? Poziom glukozy u zdrowego człowieka utrzymywany jest dzięki wydzielaniu insuliny przez komórki β oraz wrażliwość tkanek obwodowych (mięsnie szkieletowe, wątroba, serce, tkanka tłuszczowa i inne) na jej działanie. U osób z insulinoopornością ten mechanizm nie działa prawidłowo.

Insulinooporność występuje na około 10 lat przed pojawieniem się jawnej hiperglikemii. Najpierw komórki β równoważą spadek wrażliwości tkanek na insulinę zwiększonym wydzielaniem tego hormonu. Powoduje to wzrost insulinemii na czczo oraz po doustnym obciążeniu glukozą. Dopóki ten mechanizm działa, poziom glikemii jest utrzymywany w granicach normy. Narastające uszkodzenie komórek β powoduje, że z biegiem czasu pojawia się hiperglikemia czyli wysoki poziom cukru we krwi, który jest niebezpieczny dla zdrowia i życia.

Niestety, wiele osób bagatelizuje objawy choroby i reaguje o wiele lat za późno – gdy insulinooporność przerodziła się w cukrzycę. Rozpoznanie cukrzycy stawiamy po zbadaniu stężenia glukozy we krwi żylnej.

→ Prawidłowy poziom glukozy we krwi na czczo według wytycznych Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (PTD), to się glikemia znajdująca się w zakresie 70-99 mg/dl, zaś „nieprawidłową glikemią na czczo” (stan przedcukrzycowy) określamy glikemię na czczo, mieszcząca się w przedziale 100-125 mg/dl. Cukrzycę oznacza poziom glikemii na czczo wynoszący  ≥  126 mg/dl), przy czym należy pamiętać, że badanie należy przeprowadzić dwukrotnie, a każde oznaczenie musi być wykonane innego dnia.

Jakie są objawy cukrzycy, które możemy zauważyć sami?

  • wzmożone pragnienie,
  • zwiększone oddawanie moczu,
  • zwiększone łaknienie,
  • ubytek masy ciała,
  • osłabienie, zmęczenie,
  • zaburzenia widzenia,
  • świąd skóry, zmiany skórne,
  • utrudnione gojenie się ran.

Cukrzyca typu 2 jest przyczyną przedwczesnej umieralności oraz powikłań ostrych i przewlekłych. Do ostrych powikłań tej choroby można zaliczyć hiperglikemię oraz hipoglikemię. Pierwsze z nich to kwasica ketonowa, występuje gdy stężenie glukozy we krwi przekracza 250 mg/dl.

→ Hipoglikemię zaś rozpoznaje, się przy obniżeniu stężenia glukozy we krwi poniżej 70 md/dl. Objawami niedocukrzenia są między innymi drżenie rąk, wzmożone pocenie się, uczucie wilczego głodu, kołatanie serca, nudności, wymioty i ogólne osłabienie.

No i to co najważniejsze! Do przewlekłych powikłań cukrzycy należą: uszkodzenia wzroku i nerek, miażdżyca tętnic, zaburzenia w czynności układu nerwowego i sercowo – naczyniowego. Ten ogromny problem diabetologiczny niesie za sobą poważne konsekwencje psychologiczne i ekonomiczne, które dotykają nie tylko pacjentów, ale ich rodziny. Proszę nie dopuść do rozwoju cukrzycy! Raz do roku rób podstawowe badania krwi i moczu. Pamiętaj o badaniu nie tylko poziomu glukozy na czczo, ale także INSULINY, bo jak już wiesz to właśnie poziom tego hormonu jako pierwszy może zaalarmować nas o problemach z gospodarką węglowodanową w organizmie.

Drogi czytelniku, jeśli jednak rozpoznajesz u siebie objawy choroby lub zdiagnozowano u Ciebie te schorzenia to w kolejnych artykułach opowiem o leczeniu insulinooporności i cukrzycy. Czy dieta faktycznie ma znaczenie oraz jak „zaprzyjaźnić” się z indeksem glikemicznym?!

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, koniecznie odwiedź nasz profil na Facebooku oraz Instargramie, aby być na bieżąco ze wszystkimi wiadomościami i żebyś miał dostęp do rzetelnej wiedzy dietetycznej oraz artykułów pisanych przez dyplomowanych dietetyków JustFit | Centrum Odchudzania i Kształcenia Żywieniowego.

DIETETYK JustFit | Sonia Staszek