19 stycznia 2020

CZY JESTEŚ NARAŻONY NA CHOROBY JELIT?

Wiesz już, jakie oznaki, które daje Ci Twoje ciało mogą wskazywać na zaburzenia pracy lub wręcz na rozwijającą się chorobę jelitową. Z dzisiejszego posta dowiesz się czy należysz do grupy osób szczególnie narażonych na zaburzenia mikroflory jelitowej. Przekonasz się, że czasami nieświadomie możesz doprowadzać do gorszego samopoczucia Twojego brzucha i do związanych z nim dolegliwości. Ciekawy? Zapraszamy do lektury!

Choroby jelitowe najczęściej znajdują swój zalążek w nieprawidłowym trybie życia i niezdrowych nawykach bez których część z nas – niestety – nie wyobraża sobie normalnego funkcjonowania. Czasami jednak choroby jelitowe dotykają nas niezależnie od naszych nawyków, jest to jednak niewielka część wszystkich przypadków osób, które skarżą się na dolegliwości jelitowe.
Co predysponuje nas szczególnie do chorób jelit? Jakie złe nawyki powodują zaburzenia w naszej mikroflorze?

1️⃣ Czynniki żywieniowe – jest to oczywiste, że jako dietetycy umieściliśmy je na czele naszej listy.
Złe nawyki żywieniowe, które często niestety wynosimy już z domu mają bezpośredni wpływ na stan mikroflory jelitowej oraz na pogorszenie pracy naszych jelit.
Wysokie spożycie żywności przetworzonej, dieta obfitująca w kwasy tłuszczowe nasycone i tłuszcze trans, gotowe dania obiadowe, cukier rafinowany, chemia dodawana do żywności w celu poprawy smaku – wszystkie te czynniki odpowiadają bezpośrednio za zabijanie dobrych bakterii w Twoich jelitach i tym samym – za rozwój ich złych odpowiedników.
Jesz nieregulernie?
Objadasz się tuż przed snem?
Podjadasz między posiłkami?
Nie dziw się więc, że nieustannie towarzyszy Ci ból brzucha – nie dajesz jemu jak i całemu organizmowi odpocząć, przez co nie ma kiedy się zregenerować.

2️⃣ Monotonia w kuchni również może przyczynić się do rozwijających zaburzeń pracy jelit. Jedząc z reguły te same posiłki 7 dni w tygodniu, 4 tygodnie w miesiącu możesz nabawić się nietolerancji pokarmowych, które najdotkliwiej odczuwa Twój brzuch, a konkretnie Twoje jelita. Nie bój się próbować nowych dań – Twój brzuch z całą pewnością będzie Ci za to wdzięczny.

3️⃣ Choroby autoimmunologiczne – Hashimoto, RZS, cukrzyca to tylko niektóre z chorób w których organizm zaczyna wytwarzać przeciwciała przeciwko własnym komórkom. Bardzo często osoby dotknięte którąś z autoimmunizacji cierpią także na dolegliwości jelitowe – wzdęcia, naprzemienne biegunki i zaparcia, przelewanie lub ostre i nawracające bóle brzucha🌪.
Co ciekawe, badania pokazują, że po odpowiednio przeprowadzonej probiotykoterapii osoby te nie tylko czują się lepiej, ale i poprawiają się ich wyniki badań!

4️⃣ Zbyt wysoka aktywność fizyczna – musimy pamiętać, że pomimo tego, że aktywność fizyczna stoi u podstawy Piramidy Zdrowego Żywienia, nadmierne przemęczanie się, nieustanne wyciskanie ciężarów na siłowni ponad swoje możliwości czy codzienne godziny spędzone na bieżni nie będą już dla nas i dla naszej mikroflory jelitowej czynnikiem prozdrowotnym🙅‍♀️. Ruch i aktywność fizyczna jest dla organizmu pewnego rodzaju stresorem, który nadużywany nie będzie wpływał na poprawę zdrowia – wręcz przeciwnie – przyczyni się do pogorszenia pracy jelit. Sportowcy wyczynowi często narzekają na problemy gastryczne lub dolegliwości ze strony układu pokarmowego.
Jeśli intensywnie trenujesz lub jesteś zawodowym sportowcem – przyjrzyj się dokładniej pracy swoich jelit i zaopiekuj się nimi .

5️⃣ Stres fizyczny, psychiczny lub emocjonalny – w XXI wieku i w wiecznym pośpiechu powodów do stresu jest mnóstwo. Praca, korki uliczne, kolejki do kasy w supermarkecie, szczekający pies sąsiadki… Wyliczać możemy tak bez końca, jednak zastanów się, czy są to wystarczające powody do tego, aby psuć swoje zdrowie?
Tak jak wspominałyśmy już w poprzednim poście – jelita są niezwykle unerwioną tkanką, bezpośrednio połączoną z ośrodkami w mózgu. Twoje emocje wpływają bezpośrednio na to, co odczuwa cały Twój organizm, w tym jelita. Stres i bezustanne nerwy zaburzają mikrobiotę jelitową, co przyczynia się bezpośrednio do występowania chorób takich jak IBS czy SIBO.

6️⃣ Niehigieniczny tryb życia – na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo błahym czynnikiem, jednak jest zupełnie odwrotnie.
Osoby, które nie dbają o odpowiednią ilość snu, nadużywają picia kawy, nie dbają o odpowiednią ilość kalorii w diecie są najbardziej narażone na zaburzenia mikrobioty jelitowej. Palisz papierosy a alkohol jest nieodłączną częścią Twojej diety? Zabijasz w ten sposób przyjazne bakterie zasiedlające Twoje jelita, które kreują prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu!

7️⃣ Czynniki genetyczne – niektóre geny odpowiedzialne są za syntezę neuroprzekaźników, które odpowiadają za prawidłową pracę układu odpornościowego oraz za regulacje szczelności bariery jelitowej.
Jeśli Twoi rodzice lub dziadkowie cierpią na choroby jelitowe, istnieje pewne prawdopodobieństwo, że i Ty jesteś w grupie ryzyka.
Pamiętajmy jednak, że geny są odpowiedzialne jedynie w 10% za kształtowanie zdrowia – jeśli zadbasz o dietę i higieniczny tryb życia ryzyko, że i Ty ucierpisz z powodu choroby jelit spadnie praktycznie do zera!

Innymi czynnikami narażającymi nas na choroby jelitowe jest częsta antybiotykoterapia, stosowanie leków takich jak inhibitory pompy protonowej, leki przeczyszczające, niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz leki hormonalne.
Wiemy także, że kobiety cierpią na choroby jelitowe dwukrotnie częściej od mężczyzn, dlatego Drogie Panie – Dbajmy o siebie i nasze piękne ciała nie tylko od zewnątrz, ale i od wewnątrz!

 

/ Marta Kłos