19 stycznia 2020

DIETOTERAPIA W CHOROBACH JELIT

Po przeczytaniu dwóch poprzednich postów o objawach w chorobach czynnościowych jelit i o zwiększonych grupach ryzyka zachorowania na te choroby mamy nadzieję, że poczyniłeś już kroki ku zadbaniu o kondycję swoich jelit. Dzisiaj podpowiemy Ci jakie zasady wprowadzić do swojej diety, aby złagodzić dolegliwości jelitowe, zadbać o dobre bakterie zamieszkujące Twoją mikrobiotę, a także aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby w przyszłości.

Po pierwsze zadbaj o higienę spożywania posiłków

Jeśli wiesz już, że chorujesz na IBS lub SIBO, rozważ zastosowanie diety lowFODMAP lub diety z ograniczeniem fruktozy  lub laktozy.
Dieta ta nie powinna być stosowana przez długi okres czasu, a okres jej trwania nie powinien przekraczać sześciu tygodni ze względu na konieczną eliminację większości produktów z dotychczasowej diety. Ważne jest, aby unikać produktów fermentujących w jelitach – alkoholu, surowych owoców, warzyw z rodziny kapustowatych, kiszonek i innych produktów, po których odczuwasz dyskomfort – jest to sprawa bardzo indywidualna, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z dietetykiem – daleko nie musisz szukać.

Pamiętaj o przerwach między posiłkami

Nie podjadaj! Daj swojemu organizmowi czas na strawienie poprzedniego posiłku. Dobrym rozwiązaniem jest także zmniejszenie porcji ostatniego posiłku – organizm szybciej go strawi i będzie mógł zregenerować się przed snem .
Twoje bakterie jelitowe potrzebują odpoczynku tak samo jak Ty!

Zidentyfikuj przyczyny, które zaostrzają objawy

Tak jak pisałyśmy powyżej, organizm każdego pacjenta jest inny i odczuwa dolegliwości po różnego typu produktach.  To, że w ogólnodostępnych zaleceniach żywieniowych w IBS wyklucza się na przykład jedzenie buraków, nie oznacza, że koniecznie musisz eliminować je z diety, jeśli nie odczuwasz nasilenia objawów po ich spożyciu.
Często ciężko jest zidentyfikować konkretny produkt, po którym czujemy się źle. W takim przypadku polecamy przez jakiś czas prowadzenie dzienniczka żywieniowego – będzie on pomocny w ustaleniu błędów popełnianych w prowadzeniu diety.

Zadbaj o odpowiednie nawodnienie

Przypominamy – 30ml wody na każdy kilogram masy ciała to absolutne minimum, aby wszystkie narządy w naszym ciele pracowały w pełni poprawnie a skóra utrzymała jędrność.
Woda jest także niezwykle ważna dla utrzymania prawidłowej perystaltyki jelit, a także zadbania o dobre bakterie w jelitach. Odpowiednia podaż płynów pomoże Ci również zwiększyć produkcję enzymów trawiennych. Jeśli nie lubisz smaku naturalnej wody, wzbogać jej smak sokiem z cytryny, miętą lub innymi ziołami. Możesz sięgać także po herbatki ziołowe, które dodatkowo złagodzą dolegliwości jelitowe.
Tymczasowo zrezygnuj za to z picia kawy, mocnej herbaty i alkoholu.

Pamiętaj o tłuszczu

Nienasycone kwasy tłuszczowe działają mocno przeciwzapalnie, dlatego zwiększenie ich udziału w diecie będzie działać łagodząco na bóle brzucha i inne objawy chorych jelit.
Zadbaj o odpowiednie spożycie tłustych ryb morskich, awokado, olejów roślinnych – szczególnie oleju lnianego i oliwy z oliwek.
Orzechy i pestki także będą cennym źródłem tłuszczu w diecie, jednak ich spożycie powinno być ograniczone – ich większa ilość może działać drażniąco na jelita.

Antyoksydanty

Walczą ze wszystkimi stanami zapalnymi w Twoim organizmie i skutecznie je łagodzą
Najlepszym źródłem antyoksydantów są owoce jagodowe, takie jak maliny, jagody, borówki, jeżyny.
Picie zielonej herbaty także będzie wbogacać Twoją dietę w substancje przeciwutleniające, ale duży potencjał antyoksydacyjny wykazują również przyprawy takie jak kurkuma, oregano, bazylia, imbir i cynamon!

Probiotykoterapia

Odpowiednio dobrane szczepy bakterii skutecznie eliminują dysbiozę jelitową i wpływają bezpośrednio na przyczynę schorzeń takich jak IBS czy SIBO.
Probiotyki wykazują działanie niszczące patogenne bakterie – konkurują z nimi o te same składniki pokarmowe w obrębie przewodu pokarmowego, przez co skutecznie je eliminują. Produkują także postbiotyk – maślan, który działa jak plaster – odżywia florę bakteryjną i wspiera jej funkcjonowanie.
Należy pamiętać jednak o tym, że źle dobrane szczepy probiotyczne nie pomogą nam w walce o zdrowe jelita, wręcz przeciwnie – mogą przyczynić się do pogorszenia ich pracy i w konsekwencji – do pogorszenia stanu zdrowia.
Doborem probiotyku zawsze powinien zająć się specjalista! 

 

Zrelaksuj się

Zadbaj o odpowiednią ilość snu, który pozwoli Twojemu organizmowi efektywnie się zregenerować i zredukować napięcia w całym ciele.
Wyeliminuj także niepotrzebny i negatywny stres ze swojego życia – nie denerwuj się rzeczami, na które nie masz wpływu: nie krzycz na kasjerkę w supermarkecie, że kolejki są za długie – ona doskonale o tym wie i na pewno też jest tym faktem zestresowana.
Na uspokojenie nerwów spróbuj praktykować jogę – zredukuje napięcie w mięśniach i pozwoli Ci się wyciszyć, a także nauczy Cię prawidłowej techniki oddychania.
Na stres dobrze działają także spacery. Wyjdź z domu choćby na 15 minut, aby pooddychać świeżym powietrzem – Twoje ciało Ci za to podziękuje.

Są to tak naprawdę najważniejsze zasady, które powinieneś wdrożyć do swojego życia w przypadku podejrzanej lub już stwierdzonej dysbiozy jelitowej.
W leczeniu chorób jelit dieta spełnia ogromną rolę, dlatego poza zasadami wymienionymi powyżej zawsze polecamy wizytę u jednego z naszych dietetyków, którzy przede wszystkim kierują się indywidualnym podejściem do każdego pacjenta.

 

/ Marta Kłos